TIPS MEMBUAT BLOG SENDIRI

By FARAA MUSA - November 22, 2018

Assalamualaikum uolls! Lama dah sis peram post ni dalam draf. Memang berniat nak tulis post ini khas bila jumlah readers atau pageviews sis mencapai target 100,000 orang dalam masa setahun sis memulakan blog sendiri. Ok, berbalik pada sikap sis yang tak suka membuang masa (puihh!), jom kita terus saja ke topik yang agak hangat dan sering ditanya kepada sis di Instagram. "Sis, macam mana nak buat blog sendiri?" "Sis, macam mana saya nak mulakan blogging?" "Macam mana nak buat duit dengan blogging?" dan pelbagai lagi soalan-soalan panazz persis dalam rancangan Melodi TV3. Hehe.


TIPS MEMULAKAN BLOG SENDIRI

1) Mulakan dengan niat yang betul.

Terus-terang, sis bukan buat blog ini untuk mendapatkan duit. Tapi lebih kepada niat untuk berkongsi cerita dan pengalaman hidup, lebih-lebih lagi bab travel. Disebabkan sis sering mendapat soalan tentang itinerari, kos dan tips travel setiap kali sis upload gambar trip di Instagram, maka sis pun buat keputusan untuk mula buat blog sendiri. Bukan apa, sis ni sejenis pelupa dan cepat lupa benda-benda details. Jadi, bila orang bertanya soalan berkaitan travel, memang sis tak ingat dan agak kesal juga bila tak dapat bantu orang lain kan.

So, niat utama sis berblog memang hanya untuk sharing, sharing, sharing segala info serta tips berguna yang boleh memberi manfaat pada pembaca-pembaca sis. Tahu kan? Kalau kita share sesuatu ilmu bermanfaat, dan orang lain membuat sesuatu perkara baik disebabkan ilmu yang kita kongsikan tu, kita turut dapat pahala. Ilmu bermanfaat, insha-Allah hasilnya pahala mengalir berpanjangan (kalau kita ikhlas). :)



2) Tentukan fokus blog dan penulisan anda.

Tema blog atau penulisan ni, tersangatlah penting terutama bagi korang yang memang betul-betul nak berblogging secara serius. Apatah lagi yang berniat nak cari side income melalui blog. Memang korang kena letak aim dan fokus yang spesifik dari awal lagi, tentang topik-topik apa yang korang nak isikan dalam blog korang? Tentang travel? Fashion? Food review? Resepi makanan? Kecantikan? Perjalanan diet dan fitness korang? Banyak lagi idea yang boleh korang gunakan untuk dijadikan 'main focus' blog korang.

Sis cadangkan bagi korang yang newbie nak mulakan blog, cari apa minat atau passion utama korang. Cari topik yang korang rasa korang mampu menulis tentangnya dengan gembira, tanpa ada orang suruh pun! Sebab bab-bab menulis ni, bukan benda yang boleh dipaksa atau dibuat-buat. Menulis ni adalah minat atau hobi yang kita pupuk dari dalam diri, bukannya minat yang tetiba ada hanya disebabkan orang lain/syarikat membayar kita untuk menulis. Blogger lain, sis tak tahu. Tapi ini memang pendirian sis sendiri even sebelum start berblogging.

3) Cipta imej blogging dan style penulisan tersendiri.

Imej blogging ni bukan saja tentang design atau warna blog korang. Tapi lebih kepada imej cara penulisan korang. Because we need to admit this, at the end of the day, yang menjadikan blog kita ini sentiasa dikunjungi pembaca, adalah disebabkan penulisan kita yang mampu menarik minat orang untuk terus membaca hingga ke perkataan terakhir. :)


Terpulang lah sama ada nak jadikan style penulisan blog korang ilmiah, atau santai? Ringan atau berat? Ringkas atau padat? Jangan risau. Semuanya akan ada jenis pembaca yang tersendiri. Sebab kita ni manusia ada bermacam-macam kepala dan ragam. Ada yang suka baca kisah travelog yang teliti dan lengkap. Ada yang suka baca list itinerari ringkas 4 hari 3 malam je terus. Yang penting, diri korang sendiri tu. Selesa nak menulis cara yang macam mana? Tepuk dada, tanya fikiran sendiri.


4) Pilih platform blogging yang disukai.

Sekarang dah ada bermacam-macam platform untuk berblogging secara percuma. Kebanyakannya memaparkan ciri-ciri yang lebih kurang sama saja. Ambil masa untuk survey dan bandingkan platform-platform yang korang suka. Contohnya; Wordpress, Wix, Tumblr, atau Blogspot yang macam sis gunakan sekarang. Pergi je kat laman web platform tu, dan daftar / sign in menggunakan email google.



5) Nama blog yang sesuai.

Bab nama blog ni, kalau difikir-fikirkan, memang alamatnya 7 hari 7 malam lah korang nak dapat yang betul-betul best. Haha. Apa yang sis boleh nasihatkan, letaklah nama blog yang senang dicari atau ditaip, mudah disebut, tidak terlalu panjang, bersesuaian dengan tema penulisan blog korang, serta membawa maksud yang baik. Susah-susah, letak je lah nama korang sendiri sebagai permulaan. Bab branding dna penjenamaan blog tu, boleh dibina kemudian pelan-pelan insha-Allah.

6) Design blog.

Sebaik saja korang dah mendaftar / sign in di platform blogging, boleh lah mula menggodek-godek bahagian-bahagian yang ada. Antaranya, design layout blog. Benda ni ambil masa juga. Tapi bagi sis, cukuplah mulakan dengan yang ringkas dulu. Tak perlu design yang terlalu fancy atau warna-warni sangat pun takpe. Macam yang sis cakap di awal tadi; after all, your words and writing that will make your readers stay still on our website. Janji content blog korang menarik. Sebab itu yang paling penting pun kan?



7) Mula menulis dan publish post pertama!

Tips ni paling penting antara semua rasanya. Sebab, selagi korang tak mula menulis, memang takkan wujudlah blog yang korang idamkan! Hahaha. Untuk permulaan, memang susah nak dapatkan rentak penulisan sendiri tu. It's ok. Practise make perfect. Once korang dah start menulis, percayalah, penulisan korang akan semakin baik dari hari ke hari dengan sendirinya. So, jangan takut untuk mula menulis dan berblog.


*********
Sis ucapakan good luck dan selamat maju jaya pada yang newbie yang sedang berjinak-jinak nak memulakan blog sendiri. Sis tau mesti bila kita newbie, kita akan rasa tak yakin dan takut like "Ada ke orang nak baca tulisan aku ni?" Sis faham perasaan ittew. Huhu. I've been there, done that. Semoga tips sis kali ini dapat membantu korang. Siapa yang dah mulakan blog sendiri lepas baca tips dari sis ni, jangan lupa tinggalkan alamat dan link blog baru korang di ruangan komen. Nanti sis lawat k! :)

  • Share:

You Might Also Like

30 comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Hi sis, I dh change blog to blogspot atas nasihat u. Pls visit my blog. ryda-ridaarjunaida.blogspot.com. 😁

    ReplyDelete
  3. Hai sis..saya newbie disini. Idea dtg nak sign in blog dr kwn dan kebetulan saya mmg suka tulis diari. Masa sebelum kahwin tiap2 tahun akan ada diari seharian. Lepas kahwin dh tglkan diari tu tp tetap tulis note2 penting dkt kalender. Akhirnya baru lah tahun ni selepas deliver baby ke3 minat tu dtg kembali. Mungkin sis boleh tunjuk ajar ku sifu.😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh. bagusnya ada hobi suka tulis diari..sy pun tak rajin nak tulis hari2, dan masih baru lagi dalam berblogging ni. Hehe. Good to hear awak dah start blogging. keep it up! :)

      Delete
  4. hye sis..saya pun newbie..thank you share tips..masih bnyk yg sye xfham sgt dgn blog ni..kene lebih bnyk membaca nih..😁😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai! All the best okayyy. just do what you love, and love what you do :)

      Delete
  5. Saya baru berjinak kembali. Meriah rupanya ya! Terima kasih berkongsi tips. :)

    ReplyDelete
  6. Hi.Sis.. saya baru berjinak-jinak dalam blogger ni..
    terima kasih tips yang berguna ni..
    saya ni suka bagi pendapat dan kadang-kadang problem sloving juga.. boleh bagi tips tak sis?

    ReplyDelete
  7. tq sis share ilmu... info yg sangat beguna kepada blogger yg baru nak belajar mcm saya..

    ReplyDelete
  8. Terbaik sis. Sangat berguna untuk newbie macam saya. Jangan lupa jenguk ke blog saya pula. 😄😄

    ReplyDelete
  9. Thank you for the tips, sis! Saya first buat blog 2018 tapi sekarang baru nak istiqamah ni. Btw, design blog sis lawa and elegant! Kalau rajin boleh lawat blog saya. Saya ada tulis review buku, movie, anime dan makanan. Tapi semuanya masih dalam proses. Sesiapa yang nak lawat, silalah! https://kyratulamira.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. wow thanks sis. banyak membantu untuk kanak-kanak riang macam saya ni hahaha. once again thanks.

    ReplyDelete
  11. Hi sis,
    saya baru2 nak belajar untuk jadi blogger..
    penulisan sis banyak membantu utk beginner macam saya ni. :)

    ReplyDelete
  12. Hai sis sy newbie.. Bru nk bljr bt blog sndiri..tgh2 usha2 tgk yg dh Pro smbil2 ambil idea mcm mn nk start menulis..

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum wbt..sy baru nk mula so sy nk tnya, knpe sy buat alamat laman tu xboleh & mcm mne sy nk buat?

    ReplyDelete
  14. Sis theme yg awak guna ni apa eh??

    ReplyDelete
  15. Kenapa saya tak jumpa blog saya di Google, melaikan kalau saya pakai link

    ReplyDelete
  16. emmm... baru jumpa blog ni... terima kasih atas penulisan maklumat berguna buat newbie macam saya

    ReplyDelete
  17. Terima kasih Kak. Sekarang saya dah ada idea sikit nak mula buat blog.

    ReplyDelete
  18. You can read Reid Champagne's humor column and blog stories about travel, they have become widely popular with travel enthusiasts and people looking for a good laugh. They are an excellent way to enjoy a retirement trip and to have a great laugh.

    ReplyDelete
  19. hai sis , saya newbie dalam blog . thank you share ilmu

    ReplyDelete
  20. hye.. ain google google ehh nampak article faraa lah yang ni .. datang pada tahun 2022 .. hehehe.

    ReplyDelete
  21. Dah lama start tulis blog. Sekarang nak sambung balik kerjaya penulisan ni

    ReplyDelete
  22. Haii,Sya newbie baru nak berjinak-jinak,terima kasih atas perkongsian ilmu..

    ReplyDelete
  23. Saya pun baru je nak berjinak dalam blogger ni HAHAHAH

    ReplyDelete
  24. Hi terima kasih tips, saya Blogger newbie

    ReplyDelete
  25. Haii! Thanks for the tips sis 🤗

    ReplyDelete

POPULAR POSTS