REVIEW POCKET WIFI TERBAIK MALAYSIA! (ROAMING MAN)

By FARAA MUSA - January 02, 2019

Siapa sejenis macam sis yang tak boleh hidup tanpa internet, lebih-lebih lagi ketika travel? Haaaa baik mengaku cepat! Maklumlah, semua benda perlu di-update secepat mungkin di media sosial, sebagai bukti laporan orang di Malaysia. Hahaha. Selain dari tujuan update media sosial, kita si kaki travel tersangatlah memerlukan internet untuk tujuan mencari jalan menuju ke destinasi dan tempat-tempat menarik di negara orang. Lebih-lebih lagi kalau kita pergi travel secara sendiri tanpa tour guide. Waktu ni lah bantuan encik Google sangat didambakan. Haha. 

Last minute dapat join Singapore Free Tour dari Changi Airport. Thanks to pocket wifi by Roamingman!

Kalau dulu, kita selalu diberitahu oleh sifu-sifu travel untuk membeli sim kad di luar negara untuk mendapatkan internet. Tapi sekarang zaman dah berubah. Rata-rata kaki travel prefer untuk menggunakan poket wifi sebagai bekalan internet sepanjang tempoh trip.

PENTING KE POKET WIFI?

Kenapa tak teruskan je pesen travel macam dulu-dulu - beli sim kad tempatan - guna je internet apa yang ada sampai habis data? Sebab, poket wifi lebih jauh menguntungkan kita sebagai kaki travel dari semua aspek; iaitu harga dan jumlah data. Walaupun kita pergi ke negara yang maju seperti Korea dan Jepun yang terkenal dengan public WiFi di merata tempat, tetapi tak semuanya mudah dan lancar. Terkadang, indah khabar dari rupa. Dan, jika kita hanya bergantung pada public WiFi ini, takkan lah kita nak duduk di satu tempat sahaja semata-mata untuk mendapatkan internet? Sedangkan ketika travel, kita akan banyak berjalan dan mencari arah tuju destinasi. 


Tak semua orang dapat 'bercuti betul-betul' walaupun ketika sedang dalam percutian. Eh, camne tu? Haha. Yelah, menjadi seorang blogger seperti sis ni, waktu bekerja tak tentu masa. Kekadang perlu check & reply email secepat mungkin. Kekadang perlu siapkan sesebuah blogpost penting mengikut date line yang telah ditetapkan. Jadi, dengan adanya kewujudan poket wifi Roamingman ini, ianya sangat-sangat membantu kerja sis tau. Sis boleh siapkan kerja walau di mana saja sis berada. As long as, ada internet!



APA ITU POCKET WIFI?

Poket wifi adalah sejenis device atau alat eletronik yang boleh kita sewa sebagai bekalan internet untuk digunakan ketika travel. Kenapa poket? Sebab saiznya yang kecil dan mudah dibawa ke mana-mana sahaja sepanjang tempoh travel.

Poket wifi Roamingman @ Hat Yai!

Ada pelbagai jenama poket wifi yang telah ada di pasaran negara kita sekarang ni. Antara jenama poket wifi yang popular dan antara yang terawal ada di Malaysia adalah Travel Recommends, Samurai WiFi, dan Roamingman. Oleh kerana sis pernah menggunakan servis poket wifi dari ketiga-tiga buah syarikat ini, blogpost kali ini sis akan buat review tentang poket wifi paling terbaik di Malaysia yang pernah sis guna. Iaitu; dari Roamingman Malaysia!

HARGA SEWA POCKET WIFI

Kadar sewa poket wifi Roamingman adalah bergantung pada pakej yang kita ambil, negara yang kita kunjungi, serta bilangan hari percutian kita. Harga terendah bermula dengan hanya RM12 sahaja sehari, manakala harga tertinggi adalah RM35 sahaja sehari.

Pelbagai pakej & negara untuk dipilih

Serius, setakat yang sis dah pernah guna poket wifi Roamingman sebanyak 2 kali ni. First ketika trip sis ke Padang Indonesia, second ketika trip sis #Jelajah3Negara (Singapore-Belitung Island Indonesia-Thailand). Sumpah berbaloi sangat! Tips untuk nak lebih jimat? Booking poket wifi lebih awal sewaktu Roamingman membuat promosi beberapa bulan sebelum tarikh trip bermula.


PILIHAN NEGARA & KELAJUAN INTERNET

Terdapat beberapa pakej poket wifi yang Roamingman sediakan. Antaranya; Standard Wifi Combo, Premium Wifi Combo, South East Asia (SEA) Wifi Package, Europe, Asia, Africa, Oceania, Middle East, North America, South America, dan Carribean. Haaa, banyak kan? Majoriti adalah negara-negara yang biasa bagi rakyat Malaysia kunjungi. So, lepas ni tak perlu risau lagi untuk travel tanpa terputus internet!

Roamingman siap cadangkan lagi tempat-tempat menarik di negara yang kita nak tuju


Kelajuan internet poket wifi Roamingman pula, berbeza mengikut pakej-pakej atau negara tertentu. Paling perlahan adalah 500mb sehari, dan paling laju adalah 3Gb sehari. Dan yang lebih best nya adalah, kalau pun korang dah guna internet harian lebih dari limit yang ditetapkan, bekalan internet dari poket wifi tetap ada. Cumanya, lebih perlahan. Better ada perlahan, dari takde langsung kan? So in case emergency ke apa, masih tetap tak terputus perhubungan dengan dunia luar. Melainkan, bateri poket wifi korang dah habis. Yang tu, memang tak boleh buat apa lah. Hehe :)


CIRI ISTIMEWA POKET WIFI ROAMINGMAN


Ok bab ni penting sangat bagi sis. Ye lah, dalam memilih sesuatu servis, mestilah kita nak pastikan produk yang kita pilih tu terbaik dan lain dari yang lain di pasaran yedak? Lebih murah, lebih mudah, lebih pantas, dan lebih berbaloi. Berikut adalah antara ciri istimewa poket wifi Roamingman yang sis suka :


Warganegara Malaysia; FREE DEPOSIT!

1. Tiada deposit diperlukan
Ya, korang tak tersalah baca. Roamingman menawarkan servis sewaan pocket wifi mereka tanpa sebarang bayaran deposit diperlukan. Woww kan? Kita nak pergi travel pun memerlukan duit dan perbelanjaan yang banyak. Bayangkan kalau kita perlu sediakan pula duit lebih semata-mata untuk diletakkan sebagai deposit poket wifi. Yang lebih menyedihkan, kalau harga deposit tu lebih tinggi dan mahal pulak dari jumlah bayaran sewa poket wifi sepanjang trip kita tu?! Oh noooo.



Dapat poket wifi, wayar USB & manual booklet

Ada instruction disediakan, dan info-info berkaitan poket wifi

2. Poket wifi lengkap dengan buku manual
Sis pernah sebelum ni sewa poket wifi dengan satu syarikat ni tau. Takde buku manual langsung. Entah macam mana cara nak guna, mana lubang nak charge, tak tahu bateri tahan berapa lama. Waktu tu sis pertama kali guna poket wifi pulak tu. Memang blur habis!

Apa-apa, whatsapp je custormer service diorang

Tapi kalau korang sewa poket wifi Roamingman, tak perlu bimbang kengkawan. Even as first timer pun, boleh je faham dan hadam semua benda pasal poket wifi yang kita gunakan tu. Sebab dia turut sertakan mini manual booklet sekali. So bila-bila dah lapang sikit, boleh baca & study pasal poket wifi kita tu. Siap ada nombor telefon kecemasan & hotline untuk kita hubungi atau tanya apa-apa sahaja berkaitan poket wifi kita tu. Terbaik!

Beg poket wifi tebal & berkualiti. Bawa pergi island hopping pun takde masalah!

3. Beg poket wifi yang berkualiti
Setiap poket wifi yang disewa dari Roamingman, akan diberikan beg yang berkualiti bagi melindungi wayar USB (charger) & poket wifi tersebut sepanjang perjalanan. Haa, takdelah poket wifi tu berterabur je dalam bagpack kita kan. Silap hari bulan, rosak pulak, dahhh kena bayar ganti rugi poket wifi tu. Huhu.


Roamingman @ Pulau Lengkuas, Belitung Indonesia

4. 1 poket wifi boleh kongi 5 orang
Lagi ramai, lagi jimat! Poket wifi Roamingman ini boleh digunakan secara perkongsian sehingga maksimum 5 orang.Sesuai sangat untuk korang yang memang sukakan travel bajet. Kos sewaan poket wifi boleh dikongsi dengan kawan-kawan travel. Settle!


5. Bateri bertahan hingga 12 jam
Bab ni, poket wifi dari Roamingman memang win! Dari pengalaman sis, guna poket wifi dari pagi hingga balik ke hotel pada waktu malam pun, bateri tetap tak habis lagi. (Tapi sis bukan on poket wifi tak tutup-tutup ya. Sis cuma buka time nak guna sahaja.)


Roamingman, always be my hero

6. Ambil awal, pulang lewat
Poket wifi Roamingman boleh diambil awal sehari dari tarikh travel, dan boleh dipulangkan selewatnya 2 hari selepas tarikh pulang dari travel. Bestnya lah kan? Bukan senang nak dapat company poket wifi yang memahami macam ni. Ecewahh!

Open je laman web Roamingman untuk booking poket wifi secara online. So easy peasy!

7. Proses tempahan instant
Tahukah korang? Untuk booking poket wifi Roamingman, tak perlu susah payah untuk keluar rumah pun. Semua proses booking dan pembayaran boleh dilakukan secara atas talian (online) sahaja. Cepat dan pantas!


CARA SEWA POKET WIFI



1. Buat tempahan poket wifi di laman web Roamingman.
Pilih negara dan pakej internet yang diingini. Masukkan tarikh pergi dan balik trip anda. Klik 'Next step'.



2. Masukkan maklumat pengambilan & pemulangan poket wifi.
Pilih pickup point sama ada KLIA atau KLIA 2. Isikan nama penuh, email, dan nombor telefon. Dan pilih medium pembayaran (kad kredit atau kad debit).

3. Lengkapkan proses pembayaran & tunggu email pengesahan.

Kedai Roamingman di KLIA 2 terletak bebetul berdekatan dengan Gate Perlepasan. Senang sangat nak jumpa!

4. Pick up poket wifi anda pada tarikh pelepasan travel di airport.

Selamat travel dengan internet 24/7!

Semoga perkongsian sis tentang poket wifi ini membantu korang untuk travel dengan internet tanpa terputus!

  • Share:

You Might Also Like

31 comments

  1. Salam sis..boleh saya x masa kita pickup perlu show apa2 credit card x as cagaran utk ambil pocket wifi..walau kita dh byr masa online

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. takde kena bayar apa2 pun. kalau dah bayar online, just pick up terus kat airport je. just tunjuk ic..sbb time order kat online, kita kena bagi no. ic

      Delete
  2. salam sis nk tnya
    msa booking tu kan, dia bg choice nk brapa device. Device tu means portable wifi tu atau brapa byk device nk guna utk stu wifi portable? kalau device tu utk portable wifi tu btul la murah. kalau device tu means brapa byk hndphone or lptop kita nk guna stu wifi portable, kiranya mahal la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam.
      device tu maksudnya portable wifi. :)
      boleh share 1 device dgn 4-5 org.

      Delete
  3. Ada provide utk Balkan counties tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ada rasanya. Sebab memang Roamingman ni dah cover banyak negara & benua. Utk confirmation, boleh pergi ke website rasmi Roaming man ya.

      Delete
  4. Salam nk tanya kalo sya nk booking poket wifi ni.. Kna tempah awl ke. Sblum ke luar negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Ya, boleh tempah awal melalui laman web roaming man malaysia..masukkan negara yg kita nak pergi, dan tarikh trip. nanti terus bayar je online. kat airport nnt senang, hanya perlu pick up pocket wifi tu saja sebelum berlepas.

      Delete
  5. Salam. Penggunaan poket wifi ni macam mane ye kalau nak kongsi ? means semua kena duduk dekat ke macam mane ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Ye, ada jarak tertentu. Takde lah sampai wajib duduk sebelah2. Huhu. Utk info lanjut, boleh baca di laman web rasmi poket wifi Roamingman ini ya. Saya cuma kongsikan review sebagai pengguna sahaja :)

      Delete
  6. Salam nak tanya. Betol ke boleh amik awal sehari? Contoh esuk travel. Harini kita ambil dulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Setakat yg saya tahu, ya memang betul. Boleh ambil awal sehari & pulang paling lewat 2 hari selepas tarikh akhir travel. Ada tulis di point kat atas kan. Utk info lanjut boleh klik je terus laman web rasmi Roamingman ya.

      Delete
  7. Assalam nak tanya...kalau macam saya nak pergi ke singapore satu hari saja melalui jalan darat dekat mana boleh dapatkan pocket wifi ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Pocket wifi tu boleh pick up awal sehari sebelum tarikh travel. Pick up point boleh rujuk laman web rasmi Roamingman ya. Ada link dah di blogpost saya di atas. Tinggal klik saja awak :)

      Delete
  8. assalam,ruangan memilih jumlah device itu maksudnya jumlah pocket wifi yang ingin disewa,atau jumlah handphone yang akan diconnect ke pocket wifi tersebut?

    ReplyDelete
  9. salam, nk tnye.. adkh dikira jgk harga bila ambil awal sehari dari tarikh berlepas.. cthnye pergi 2hb.. 1hb tu dh ambil... tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. tak, dia memang bagi kita option utk ambik awal sehari atau pick up di airport pada hari travel yg sama. apepun, utk info lanjut, boleh terus ke website rasmi Roamingman Malaysia ya :)

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum
    Kalau nak gn ke europe tp transit di jeddah nak gn wifi jg boleh tak rent sekali tuk dua tmpt tu.Sbb nak jgk gn wifi ms transit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.

      Lama ke transit di Jeddah tu? Kalau tak lama, bagi saya, tak perlulah sewa. Sebab biasanya di airport pun memang ada wifi.

      Kalau tempoh transit lama berhari-hari, boleh je booking pocket wifi untuk kedua-dua negara tu. Cuma isikan tarikh yang betul, dan negara yang kita perlukan pocket wifi tu. Semuanya ada di webite rasmi Roamingman Malaysia ya. Saya hanya tukang review sahaja :)

      Delete
  12. Slm nk tanya kaunter nk ambil pocket wifi buka 24 jam atau ada waktu tertentu sb flight kul 7 pg kul 5 pg tu boleh ke ambil atau kaunter tutup

    ReplyDelete
  13. salam nak tanya, pocket wifi ni unlimited data ke? sebab dia tulis pulak "Get unlimited pocket wifi in Cambodia for only RM15.00/day. 500mb daily capped at 4G speed" macam mana yer yg ni,saya kurang jelas

    ReplyDelete
  14. Sy nk travel to sapporo today..bole sy booking hari n ambil ptg nanti

    ReplyDelete
  15. This surely helps me in my work. Lol, thanks for your comment! wink Glad you found it helpful. 먹튀검증

    ReplyDelete
  16. Thanks for sharing out this content it are really fastidious. 웹툰사이트

    ReplyDelete
  17. Excellent read, I just passed this onto a friend who was doing a little research on that. And he actually bought me lunch as I found it for him smile Therefore let me rephrase that: Thank you for lunch. 룰렛".


    ReplyDelete
  18. what i do no longer n i’m new to this, i stumbled upon this i’ve located it in fact useful and it has helped me out loads. 먹튀검역소

    ReplyDelete
  19. Stay connected on the go with our reliablePocket Wifi solution. Enjoy seamless internet access wherever you are.

    ReplyDelete

POPULAR POSTS