[JALAN JEPUN] : BANDAR RUSA TERBESAR DI JEPUN (Nara Park)

By FARAA MUSA - December 25, 2017

Kalau korang datang ke Jepun, lebih-lebih lagi ke Osaka, wajib singgah ke Nara Park yang hanya mengambil masa 40 minit saja dengan menaiki train. First impression sis waktu mula-mula sampai ke station bandar Nara tu, "Sunyinya tempat ni. Betul ke ada benda menarik kat sini? Macam pekan biasa jer."

Sesampai je kat situ, korang memang akan nampak bersepah papan tanda, tertulis jarak ke Nara Park. Tak susah kalau nak datang ke sini, semua info lengkap ada. Dan yang lagi memelikkan, korang akan nampak papan tanda 'berhati-hati, rusa melintas di jalan raya'. Eh ehh, kan rusa tinggal kat taman (baca : park), kenapa nak kena letak papan tanda kat luar kawasan ni? Rupanya sis tersilap sangka. The whole town of Nara is 'the deer park' literally. Kalau Australia popular dengan kanggaroo, Jepun pula ada bandar khas yang dipenuhi dengan rusa. Like seriously satu bandar tu ada rusa bersepah? Yassssss!

Masa mula-mula nampak rusa-rusa kat tepi jalan tu, sis dah tersangat riang dan tak habis-habis selfie. Rupanya banyak lagi atuk nenek rusa kat dalam Nara Park nanti. So kalau korang pergi sini, bawak bertenang dulu dan jangan ikut perangai jakun sis ni. HAHAHA.
Kite kemain lagi eksaited nak selfie, dia boleh selamba je buat muka boring.


TRIVIA TENTANG NARA PARK :

1) Nara Park adalah taman awam yang tertua di Jepun, yang menempatkan lebih kurang 1300 ekor rusa Shika yang hidup liar dan duduk merata di sekitar bandar Nara tersebut. Rusa spesies Shika ni senang kata, jenis rusa comel berbintik yang macam dalam cerita kartun Disney Bambi tu.





2) Kebanyakan rusa di Nara Park adalah jinak, tapi pelawat tetap perlu berhati-hati. Lebih-lebih lagi kalau korang datang awal pagi sebab diorang belum breakfast. HAHA. Rusa boleh jadi 'ganas' sikit dan meluru kalau ternampak biskut makanan ada kat tangan korang!

Muka-muka kelaparan menyerbu pelawat untuk breakfast. Huhu

3) Makanan rusa berbentuk kepingan biskut besar, ada dijual di tepi Nara Park. Korang boleh jumpa stall kecik sama ada sebelum masuk ke pintu besar taman, ataupun ada dijual di bahagian dalam taman. (Tapi tak banyak stall). Satu pek biskut makanan rusa berharga 150 Yen, dan ada lebih kurang 5-6 keping dalam setiap pek.



4) Terdapat beberapa tempat tarikan lain di dalam Nara Park tu. Antaranya adalah Kofukuji Temple & Todaiji Temple. So kalau korang minat dengan tempat bersejarah dan nak kenal tradisi Jepun dengan lebih dekat, boleh lah pergi sekali jalan. #TipsJimatTravel gittuuu!

5) Sebagai traveller muslim, korang tak perlu risau nak cari spot tepi jalan untuk solat macam dalam entri sis yang lepas, sebab terdapat NARA Visitor Center berdekatan dengan Nara Park tu. Kalau jalan kaki, adalah dalam 5-10 minit. Banyak kemudahan untuk pelancong ada di sini antaranya; FREE phone charging, restroom, prayer room, ATM machine, money changer, dan FREE Wi-fi! Semuanya lengkap, siap ada staff yang boleh bertutur dalam bahasa Inggeris yang sentiasa sudi membantu.



Baru tau kalau nak buat urusan keluar duit atau money exchange, boleh je pergi kat Seven Eleven. Asalkan korang dah contact & inform pihak bank terlebih dulu before pergi travel. Semua urusan guna mesin je. Canggit ngatt!
                 
Ada 2 bilik solat disediakan; wanita & lelaki. Ruang agak kecil, tapi muat je untuk solat 2-3 orang serentak.




Banyak laptop disediakan secara percuma, beserta dengan Wi-Fi untuk kegunaan pelancong. Plug untuk charge handphone pun ada di atas meja tu. Semua FREE untuk digunakan :)


Harap info sis membantu korang yang berminat nak pergi tu. Nara Park ni pun FREE je tau! :)


  • Share:

You Might Also Like

2 comments

POPULAR POSTS