[TIPS TRAVEL] : TIPS BERCUTI KE PENANG

By FARAA MUSA - November 09, 2017


(1) Check website ramalan kaji cuaca sebelum booking tiket flight.

Seperti kawasan pantai timur, Penang pun ada rekod banjir kilat juga. Bagi mengelakkan kita tersalah 'timing' dan membazir burn tiket flight begitu saja, buat research dulu ye hakak habang. Ke mana saja kita nak pergi, biasakan diri untuk rajin buat research tentang cuaca dan musim yang sesuai. Lebih-lebih lagi kalau korang bercuti dengan famili dan anak-anak.

Boleh pergi check di : https://www.accuweather.com/en/my 

(2) Letak target tujuan korang ke Penang.

Penang memang 'port' terbaik buat kaki foodie yang suka jalan-jalan cari makan. Tapi Penang juga terkenal dengan bangunan-bangunan warisan yang sangat cantik dan klasik belaka! Memang sesuai sangatlah untuk kaki instagram jadikan koleksi tempat OOTD korang.

Kalau nak pergi dan buat semua dalam cuti yang singkat, memang tak sempat. Sebab terlalu banyakkk tempat menarik di Penang tu. Jadi, set target awal-awal korang nak ke Penang tu; lebih ke arah #travelmakan atau #travelfoto? Boleh je kalau nak cover semua benda, tapi korang kena stay lama sikit lah. Aku cadangkan minimum pun stay 4 hari di sana, baru puas!

(3) Sewa kereta dan pandu sendiri.

Zaman sekarang dah mudah sebab nak ke mana, cuma guna Waze saja. Bila sewa kereta sendiri, jadual kita pun lebih fleksibel dan mudah nak susun atau tukar ikut situasi keadaan. Tak perlu naik teksi atau uber, mahal. Lagipun tempat-tempat kat Penang tu takdelah jauh mana. Kalau nak jalan kaki atau sewa basikal pun boleh. Cuma kena tahan panas je lah bila dah tengahari kan?

(4) Book hotel berdekatan bandar.

Mudah nak pergi ke mana-mana walaupun berjalan kaki (jimat!). Mudah nak cari tempat makan (sebab kebanyakan tempat makan kat Penang adalah di tepi-tepi jalan saja. So kalau nak bawak kereta pun, tempat parking terhad.) Kalau stay hotel di bandar, suasananya lebih 'hidup'.

(5) Buat list restoran idaman.

Penang sangat banyak tempat makan yang sedap, best dan viral! Antaranya : Nasi Kandar Line Clear, Nasi Kandar Kampong Melayu, Nasi Kandar Beratur, Pasembor Padang Kota, Mee Sotong, Roti Bakar Transfer Road, Briyani Restoran Kapitan, Cheese Naan Restoran Kapitan dan banyakkkkk lagi. Google, research, dan pilih saja yang mana satu idaman kalbu, buat list! So nanti takde lah buang masa tergaru-garu bila tanya soalan keramat "Nak makan mana ek?".

(6) WAJIB naik cabel car di Bukit Bendera.

Datang seawal pagi yang boleh. Kaunter tiket dibuka seawal 6.30-7.00 pagi. Selain sebab nak elakkan beratur terlalu panjang untuk dapatkan tiket masuk. Korang pasti taknak terlepas untuk rasai suasana sejuk di atas bukit, sambil melihat pemandangan seluruh bandar Penang pada waktu pagi. Fuhhh! Lagipun korang nak kena banyak berjalan kat atas tu. So, bila datang lambat dan cuaca pun dah panas tengahari, korang pun cepat je rasa penat. Lagi-lagi kalau bawak anak, di waktu cuti sekolah. HAHA. 

  • Share:

You Might Also Like

0 comments

POPULAR POSTS